ד"ר עודד שי – מסלול , תצוגה ובית דין : שביל הסנהדרין כמוזיאון פתוח המבטא את עולמם של חכמים בתקופת המשנה והתלמוד

מסלול, תצוגה ובית דין: שביל הסנהדרין כמוזאון פתוח המבטא את עולמם של חכמים בתקופת המשנה והתלמוד

ד"ר עודד שי - בית הספר לארכיטקטורה אוניברסיטת אריאל


אחת ההגדרות למוזאון היא: 'מקום שבו אנשים אוספים ומציגים קטעים של עברם, עולמם, חלומותיהם ותפיסת חייהם. המוזיאון מייצג את מחויבות האנשים לגלות ולזכור מי הם, מאין באו, ומהו טבע עולמם'.[1] נוסף לכך, קיים מושג מוזאון פתוח שעל פי הגדרתו הוא סוג של מוזאון המציג תחת כיפת השמיים אוספי מבנים וחפצים היסטוריים שהובאו אליו. בכך מייסדיו, משמרים את הערכים שהם בחרו להנחיל לדורות הבאים. המוזאון הפתוח, בדומה למוזאון הממוקם במבנה סגור, משמש כסוכן מתווך המעביר את הסיפור ההיסטורי ונושא את עולם הרעיונות של מייסדיו לא באמצעים המקובלים, אלא בעזרת שימוש באמצעים אחרים: חפץ אמנותי, מוצג ארכיאולוגי, שחזור האירוע באתר עצמו, סמלים ועוד.[2] שביל הסנהדרין עונה להגדרה זו שכן לאורכו קיימים נקודות ציון בתולדות הסנהדרין המציגים אותה בעזרת ממצאים ואתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים.

בין המוזאונים הפתוחים נכללים מוזאונים היסטוריים ואתנוגרפיים, המציגים מורשת תרבותית והיסטוריה-חיה. זו הכוללת תצוגה של החיים כפי שהתנהלו בתקופות עבר. מוזאונים אלו כוללים פעמים רבות מיצגים ואף שחקנים המציגים את חיי היום-יום, המלאכות והעיסוקים של העבר בתפאורה, תלבושות וכלים מהתקופה הרלוונטית. חלקם כוללים בתים ומבנים עתיקים, לעיתים כאלו המייצגים את האזור הגאוגרפי בו נמצא המוזאון. המיצגים במוזאון נועדו פעמים רבות להציג את חייהן של שכבות האוכלוסייה השונות בתקופה בה מתמקד המוזאון.

בעולם קיימים מספר רב של מוזאונים פתוחים שראשיתם הועלה בסוף המאה ה-19 בסקנדינביה. מבשרי המוזאון הפתוח היו תצוגות שנהוג היה להקים בפארקים במאה ה-18 כגון פביליון "אקזוטי", מקדש "עתיק", "הריסות" עתיקות כביכול ועוד. המוזיאון הפתוח הראשון בעולם בעת החדשה היה האוסף של אוסקר השני, מלך שוודיה, סמוך לאוסלו בנורבגיה שנפתח ב-1881. התכנון הראשוני כלל בניינים שנועדו להציג את התפתחות סוגי הבניינים הנורווגים המסורתיים מאז ימי הביניים. בארץ קיימים מספר מוזאונים פתוחים ביניהם: גן המדע על שם קלור במכון ויצמן, "דרך הדורות" בסמוך למוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה ועוד.

בהרצאה זו אציג מבחר מוזאונים פתוחים בארץ ובעולם תוך השוואה לשביל הסנהדרין. אעמוד על התפיסות, המשמעות והכלים לבניית שביל הסנהדרין ומוזאונים פתוחים בנסיבות החינוכיות, התיירותיות והמורשת התרבותית שהביאו לכך.