יאיר עמיצור – "איך שביל נולד" ? – מחלום למציאות

 

איך שביל נולד ? שביל הסנהדרין 

יאיר עמיצור – מנהל שביל הסנהדרין  

רשות העתיקות מרחב צפון - הנחלה ומורשת גלילית

 

שביל הסנהדרין הינו מיזם חינוכי – ערכי רב תרבותי ביוזמה ובהובלת רשות העתיקות העומלת בשנים האחרונות לחשיפת הציבור לערכי הארכיאולוגיה והמורשת. במיזם, שותפים גם 'ציוני דרך' במשרד ירושלים ומורשת, ארגונים ירוקים והמועצות והעיריות שהשביל עובר בתחומן שחברו יחדיו בכדי ליצור שביל מורשת חינוכי-ערכי. אורכו של השביל כ-120 ק"מ, הוא חוצה את מרחבי הגליל מבית שערים ועד טבריה, עובר בין אתרים המיוחסים ל-70 חכמי הסנהדרין ונשיא הסנהדרין והוא הוקדש באופן רשמי למדינת ישראל, לציון 70 שנה לעצמאותה. השביל מחבר את הצועדים בו אל מרחבי הגליל ומורשתו העשירה - טבע, סביבה ואתרים היסטוריים וארכיאולוגיים, וכן לתרבויות שהשפיעו על חבל הארץ עד עצם היום הזה. לאורך השביל נפתח צוהר לעולמם של חכמי הסנהדרין – ההנהגה הרוחנית והחברתית של העם היהודי שערכו את המשנה והתלמוד במרחב הזה בתקופה הרומית והביזנטית.

 

חזון השביל הוא שההולך בו יחווה באופן בלתי אמצעי את הארכיאולוגיה, ההיסטוריה, הטבע והנוף בגליל, תוך הדגשת הערכים המשותפים והעמקת הזיקה של כלל האוכלוסייה אל אדמת הארץ ועתיקותיה. השביל הולך ומתפתח כל העת, הן על ידי חשיפת אתרים לאורך תוואי השביל והן על ידי פעילות חינוכית ערכית המתבצעת בו.

 

במרוצת השנתיים האחרונות בוצעו עבודות להכשרת השביל שכללו תכנון התוואי ואישורו ברשויות שהשביל עובר בתחומן, גיוס משאבים ושותפים, הקמת ועדת היגוי ברשות העתיקות, עבודות תשתית הכוללות הצבת 140 אבני דרך, סימון מקטעים נבחרים בצבע, הכשרת נקודות מנוחה ואתרים ארכיאולוגיים לרווחת הציבור, כתיבת תכנים ויצירת אתר מותאם לטיול בשביל, הכנת עזרי הדרכה, גיוס והכשרת מדריכים למיזם ועוד.

 

עיקר יצירת התשתית הפיזית של השביל מבוססת על השתתפות פעילה של עשרות אלפי תלמידים ובני נוער, שלוקחים חלק בהכשרה ובסימון השביל, ומשתתפים בחפירות הארכיאולוגיות באתרים לאורכו. תלמידים יהודים, מוסלמים, נוצרים, בדואים, דרוזים וצ'רקסים,  חניכי מכינות קדם צבאיות וצעירים מחו"ל לצד קבוצות גמלאים, נכי צה"ל, אוכלוסיות מיוחדות וקבוצות מתנדבים שונות – כולם חווים את שביל הסנהדרין בצעידה, בעשייה ובלימוד לוקחים אחריות על מורשתם ושותפים ליצירת השביל. , לוקחים אחריות על מורשתם ושותפים ליצירת השביל.

 


לצפיה בהרצאה המצולמת מכנס שביל הסנהדרין    

   https://www.youtube.com/watch?v=0cHVLSo4yJI&t=1085s  


===========================================================